Początek
wieku XIX był dla Buska momentem kluczowym. To właśnie wtedy wszystko się
zaczęło. Zdano sobie sprawę, że w miasteczku tym można skutecznie, wzorem
zachodnich uzdrowisk, leczyć chorych. Grupa lekarzy przedsiębiorców
warszawskich założyła spółkę, której zadaniem było stworzenie w Busku
prawdziwego uzdrowiska. Z ich inicjatywy powstała przepiękny Zakład Kąpielowy.
Powstał również solidny szpital św. Mikołaja. Oba te obiekty były murowane, w
czym wyróżniały się, dlatego że Busko w większości posiadało zabudowę
drewnianą. Do wyjątków zaliczyć można oczywiści budynki Klasztoru Panien
Norbertanek oraz kościół pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej
Marii Panny. Po wybudowaniu Zakładu Kąpielowego pojawił się kluczowy dla
rozwoju uzdrowiska problem kwaterunku przybyłych gości. Baza taka praktycznie
nie istniała, kuracjusze kwaterowali się w okolicznych wsiach i w samym Busku.
Znaczne oddalenie miejsc spoczynku od zakładu kąpielowego powodowało znaczne
utrudnienia. Na braki te odpowiedzieli liczni mniejsi przedsiębiorcy, którzy w
kwaterunku kuracjuszy widzieli przyszły zysk. Tak narodziła się w Busku
drewniana architektura willowo-letniskowa, która nosiła pewne cechy
wyjątkowości, spójności i harmonijności. Styl architektoniczny kilkudziesięciu
willi wybudowanych na przestrzeni 100 lat w Busku jest absolutnie wyjątkowy i
zasługuje na szczególną uwagę. Powinien on znaleźć się w świadomości wszystkich
mieszkańców Buska, gdyż uzdrowisko nasze
zasługuje na spójny osadzony w historii, rozwój estetyczno-urbanistyczny. Szczególnie, że dziś Busko ma
kłopoty z estetyczną harmonią. Każdy nowo powstały w Busku dom jest inny,
często gryzący się nawzajem, powoduje to uczucie dysharmonii, brzydoty. W
przyszłych planach miasta Buska powinna znaleźć się próba naprawy tej sytuacji,
poprzez rozpoczęcie studiów z zakresu historii sztuki nad architekturą willową,
oraz wysunięciem koncepcji rozwojowych dla przyszłych, nowo powstałych
projektów domów o elementy, detale, dawnego drewnianego stylu. Owocem takiego
działania było by powstanie za kilkadziesiąt lat w Busku, wyjątkowej jedynej w
swoim rodzaju i tej części Polski architektury.
Charakterystyka
stylu: Za głównego twórcę uznaje się
Michała Elwiro Andriollego (1836-1893), który podróżując po Europie
zaobserwował modę na budowanie pod miastem letnich willi wypoczynkowych. W
Polsce Michał Andriolli skutecznie zaszczepił takie budownictwo w pod
warszawskich miejscowościach takich jak Świder czy Otwock. Miejscowości te
dodatkowo słynęły ze swoich niepowtarzalnych walorów leczniczych, co w połączeniu z niedaleką odległością od
Warszawy zaowocowało powstaniem całej gromady drewnianych willi wypoczynkowych.
Michał Elwiro Andriolli był również w Busku, gdzie opracował śliczną rycinę przedstawiającą
Zakład Kąpielowy. Myślę, że jego koncepcje dotyczące drewnianych willi
letniskowych zainspirowały buskich przedsiębiorców do budowania takich obiektów
w Busku. W budownictwie tym znajdujemy elementy tradycyjnie Polskie i Rosyjskie
w tym elementy charakterystyczne dla alpejskich schronisk. Cechą
charakterystyczną są drewniane ażurowe zdobienia werand i ganków oraz
szpiczaste zwieńczenia dachów.
Oczywiście
trudno jest sobie wyobrazić, że mieszkańcy Buska od razu zaczną budować swoje
domy w stylu w jakim kiedyś budowano wille letniskowe przy zdrojowisku.
Opracowanie takiego stylu wymaga studiów nad XIX wieczną architekturą i na
pewno czekają na architekta pasjonata, który się ich podejmie. Mimo to jest
szansa, że co bardziej świadomi swoich korzeni mieszkańcy, zainspirowani niniejszym
artykułem, zechcą urozmaicać swoje domy (chociażby o drewniane wykończenia) o
elementy buskiej XIX wiecznej drewniej architektury willowej.
Zamieszczam
również kilka widokówek z epoki, na których przedstawione są dawne wille
letniskowe. W tym momencie nie jest ich zbyt wiele, oczywiście w miarę
odnajdywania nowych, temat będę uzupełniać.
Dziękuje bardzo, to naprawdę ciekawe, żal, że tak mało drewnianych willi zachowało się do czasów obecnych
OdpowiedzUsuńNiestety...
OdpowiedzUsuń