Rys historyczny: O zakładach dobroczynnych:
Zakłady dobroczynne powstały w
Królestwie Polskim w większej części ze szczodrobliwości możnych osób i z
części fundacji Panujących. Przy powstawianiu takich zakładów nadawane im były
przez dobroczyńców ustawy zwane erekcjami. Znajdowały się w nich formy uposażenia: w gotowiźnie,
dochodach z dóbr, gruntów lub innych źródeł. W ustawach tych określana była
liczba ludzi mających się utrzymać w zakładzie (ubogich, sierot, starców,
chorych i niedołężnych osób. Przed rokiem 1815 zakłady te zwane szpitalami
rządziły się przepisami zawartymi również w erekcjach. W przeważającej części
dozór nad nimi oraz administracja oddawana była osoba duchownym. Po
ustanowieniu w 1815 roku Królestwa Polskiego, Ustawą Konstytucyjną zarząd nad
instytucjami dobroczynnymi powierzony został Komisji Rządowej Spraw
Wewnętrznych i Policji. Według organizacji tej policji 1816 roku, czynności dotyczące instytutów,
załatwiane były w Wydziale Policji i Poczt, bez oddzielnego etatu. W celu
rozciągnięcia silniejszego dozoru, postanowiono powołać decyzją Księcia
Namiestnika z 2 grudnia 1817 nowe organa zarządzające. Powstała Rada Ogólna
Dozorcza Szpitali, przy ówczesnej komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych, oraz
Rady Dozorcze Szczególne Szpitali, przy ówczesnych Komisjach Wojewódzkich. Rada
Ogólna Dozorcza Szpitali składała się z 8 członków mianowanych przez
Namiestnika Królestwa. Swoje funkcje spełniała bezpłatnie, zajmując się
powoływaniem etatów, prowadzeniem rachunków, przyjmowaniem ubogich, chorych,
sierot, prowadzeniem rewizji szpitali. Każdego rogu Raga Główna Dozorcza
Szpitali musiała składać obszerny raport ze swojej działalności Komisji
Rządowej Spraw Wewnętrznych i Policji. Raport ten był podawany do wiadomości
publicznej. Rady Dozorcze Szczególne również liczyło 8 członków. Administracja
miejscowa szpitali parafialnych dla ubogich w miastach i wsiach, była pod
kontrolą Wójtów, Burmistrzów i Proboszczów. Byli oni z prawa kuratorami
szpitali parafialnych i ciążyła na nich odpowiedzialność za ich stan finansowy.
Kolejna modyfikacją mającą zapewnić lepsza kontrolę nad szpitalami było
wprowadzenie 16/28 sierpnia 1832 roku nowej ustawy. W miejsce dawnych Rad
Dozorczych: Ogólnych i Szczególnych, ustanowiono Rady Opiekuńcze Instytutów
Dobroczynnych, mianowicie: jedna Radę Główną Opiekuńczą przy ówczesnej Komisji
Rządowej Spraw Wewnętrznych, Duchownych i Oświecenia Publicznego, i Rady
Szczególne Opiekuńcze przy każdym szpitalu, którym zobowiązany został nadzór
tych instytutów. Rada Główna Opiekuńcza Składała się z Prezesa mianowanego
przez Rząd, z Prezydenta Stołecznego miasta Warszawa, z wyższego duchownego, z
Opiekunów prezydujących w Radach Szczególnych Szpitali Warszawskich, z dwóch
członków Rady Lekarskiej, z dwóch asesorów prawnego i budowlanego i osób
szczególnie zasłużonych. Funkcje w Radzie Głównej Opiekuńczej sprawowano
bezpłatnie. Decyzje w
radzie podejmowane były większością. Rady Szczególne Opiekuńcze przy każdym szpitalu składały się: z Opiekuna prezydującego,
z trzech obywateli miejscowych osiadłych i z Lekarza Naczelnego
szpital.
Członkowie Rady Szczególnej
Opiekuńczej, oprócz Opiekuna i Lekarza, dzielili między sobą pracę w sposób
następujący: jeden utrzymywał kasę szpitalną, drugi kontrolę wszelkich wpływów
i wydatków, a trzeci miał prowadzić dozór na dostawami: żywności, lekarstw i
innych artykułów. Urzędowanie Członków Rad Szczególnych Opiekuńczych było
dwuletnie, Opiekunów czteroletnie. Gdyby okazało się że dla danego szpitala
liczba członków jest za mała Rada Szczególna Opiekuńcza mogła powołać dodatkowe
osoby.
Zarząd instytutów dobroczynnych w
Królestwie ostatecznie ukształtował się w 1842 roku. Stało się to za sprawa
Najwyższego Ukazu „O głównym zarządzie szpitali innych zakładów dobroczynnych” z
dnia 18/2 marca 1842 roku. Ukaz ten nie naruszając pierwotnego systemu zarządu
nad szpitalami, podniósł Radę Główną do stopnia władzy, zwiększając atrybucje i
obowiązki tejże rady. Prezesa rady głównej mianował Car.
Opieka nad ubogimi, oparta została na
trzech podstawowych zasadach:
- że tytuł do opieki publicznej mają:
chorzy, kalecy, starcy, dzieci pozbawione przytułku, sieroty i podrzutki. (art.
10 Ukazu z roku 1842 punkt 4).
- że przede wszystkim krewni i
powinowaci winni byli dać przytułek i sposób utrzymania nie posiadającym
takowego. Obowiązek ten spadł na nich z mocy przepisów prawa cywilnego. (art.
48 Ukazu z 1842 roku).
- że ubogi żyjący z żebractwa, jako
przestępca policyjny w domu pracy powinien być zamknięty.
Ukaz z 1842 roku został uzupełniony i
rozwinięty przez Ukaz Najwyższy „O radach Gubernialnych, Powiatowych i
Miejskich” z 24/5 czerwca 1864 roku, oraz przez Ukaz Najwyższy „O urządzeniu
gmin wiejskich” z 19/2 marca 1864 roku.
Następna zmiana nastąpiła na mocy ukazu z dnia
19/31 czerwca 1870 roku. Rada Główna Opiekuńcza i rady szczegółowe zostały
zniesione. Wszystkie zakłady dobroczynne przeszły pod zarząd
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Zarząd bezpośredni oddano w ręce gubernialnych
i powiatowych rad dobroczynności publicznej. Od momentu zniesienia Komisji
Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych (1863 roku.) do czasu likwidacji Rady
Głównej Opiekuńczej jej sprawami zarządzał Komitet Urządzający, Zbiór Przepisów
Administracyjnych Królestwa Polskiego. Wydział Spraw Wewnętrznych i Duchownych.
Cz. III. Zakłady Dobroczynne, t. III, Warszawa 1866, s. 1-26.
Bardzo ciekawe, czy wiadomo jak instytucje dobroczynne działy w zaborze pruskim?
OdpowiedzUsuń